Art. 28 Compartimentul Achiziţii publice are următoarele atribuții principale:

  1. elaborează și, după caz, actualizează, colaborând cu celelalte compartimente ale autorității contractante, numită în continuare AC și pe baza pe baza necesităților transmise de acestea, strategia anuală de achiziții publice și programul anual al achizițiilor publice pe care o propune spre aprobarea conducătorului AC.
  2. solicită compartimentelor de specialitate beneficiare ale achizițiilor (compartimente inițiatoare) informațiile necesare în vederea elaborării strategiei anuale de achiziții publice (SAAP) și a planului anual al achizițiilor publice care stă la baza acesteia (PAAP) și oferă sprijin respectivelor compartimente pentru transmiterea informațiilor vizate într-un format corespunzător exigențelor în materia achizițiilor publice, prin raportare la prevederile legale aplicabile/bunele practici în domeniu;
  3. centralizează referatele de necesitate (RN) transmise de către compartimentele inițiatoare în a căror sarcină intră identificarea necesităților și elaborarea respectivelor referate, analizând și verificând acuratețea informațiilor cuprinse în RN sub aspectul descrierii necesităților de produse/servicii/lucrări, precum și al informațiilor cu privire la modul de determinare a valorii estimate a acestora (inclusiv, acolo unde este cazul, în ceea ce privește prețul unitar/total);
  4. întocmește PAAP și anexa la acesta privind achizițiile directe de produse, servicii și lucrări (inclusiv elaborează un PAAP distinct pentru fiecare proiect în parte care fie este finanțat din fonduri nerambursabile și/sau care face referire la cercetare-dezvoltare), obține avizele necesare din partea celorlalte compartimente de specialitate ale autorității contractante potrivit propriilor proceduri interne/circuit al documentelor și supune aprobării conducătorului autorității contractante SAAP și PAAP;
  5. întreprinde demersurile necesare pentru înregistrarea/reînnoirea/ recuperarea înregistrării autorității contractante în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), respectiv recuperarea certificatului digital.
  6. actualizează, ori de câte ori este cazul, în funcţie de necesităţile obiective ale instituţiei, PAAP în baza alocărilor bugetare, ca urmare a rectificărilor/redistribuirilor de buget efectuate în condiţiile legii;
  7. iniţiază şi aplică procedurile de achiziţie publică în strânsă corelaţie cu fondurile alocate, necesităţile obiective şi duratele de finalizare a contractelor aflate în derulare;
  8. asigură pregătirea, iniţierea şi atribuirea contractelor de achiziţii publice, selectate în concordanţă cu bugetul de stat şi/sau alte surse legal constituite;
  9. asigură activitatea de achiziţie publică privind lucrări, bunuri şi servicii finanţate din surse alocate de la bugetul de stat şi/sau alte surse legal constituite;
  10. asigură planificarea, pregătirea, selectarea şi contractarea produselor, serviciilor şi lucrărilor necesare bunei desfăşurări a activităţii Autorității, în concordanţă cu necesităţile obiective ale acesteia şi cu bugetul aprobat, elaborând documentaţia necesară desfăşurării tuturor tipurilor de achiziţii publice;
  11. elaborează documentele procedurilor de atribuire, clauzele contractuale sau, după caz, coordonează activitatea de elaborare a documentaţiei de atribuire şi verifică din punct de vedere al corespondenţei cu prevederile legislaţiei în domeniu a caietului de sarcini întocmit de compartimentele din cadrul Autorității, în condiţiile legii;
  12. publică anunţurile de participare în SEAP şi, după caz, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), precum și anunţurile de atribuire în urma încheierii contractelor de achiziţie publică;
  13. asigură iniţierea achiziţiilor publice pentru care nu există obligaţia publicării unui anunţ/invitaţie de participare în SEAP;
  14. procedează la publicarea denumirii și a datelor de identificare ale ofertantului/ candidatului/ subcontractantului propus/ terțului susținător (cu respectarea termenelor prevăzute de lege. ) și completarea/actualizarea/modificarea secțiunilor corespunzătoare aferente formularelor de integritate ANI pe tot parcursul aplicării procedurii (până la publicarea anunțului de atribuire), precum și dispunerea măsurilor care se impun ca urmare a alertelor de integritate, în termenele legale aplicabile inclusiv, după caz, prezentarea documentelor justificative către inspectorii de integritate;
  15. transmite în SEAP (în format electronic și prin utilizarea aplicației disponibile în cadrul acestuia) notificarea conținând informații specifice cu privire la achiziția directă care nu a fost realizată prin intermediul catalogului electronic publicat în SEAP, cu respectarea dispozițiilor legii.;
  16. solicită structurilor din cadrul Autorității, beneficiare ale achiziţiei, emiterea de puncte de vedere de specialitate, în scris, cu scopul întocmirii răspunsurilor la eventualele contestaţii înaintate de operatorii economici implicați în procedura de atribuire;
  17. în vederea întocmirii documentului constatator, solicită celorlalte structuri din cadrul autorităţii contractante transmiterea, în scris, a informaţiilor privind modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale;
  18. întocmeşte, în baza informaţiilor privind modul de îndeplinire a obligaţiilor contractuale, documentele constatatoare aferente contractelor pe care Autoritatea le gestionează şi le înaintează spre avizare şi aprobare persoanelor desemnate în acest sens;
  19. asigură demersurile necesare pentru constituirea comisiilor de evaluare, verifică îndeplinirea de către membrii comisiei de evaluare și, după caz, de către experții cooptați a obligației referitoare la semnarea declarației de confidențialitate și imparțialitate (prin intermediul căreia confirmă că nu se află într-o situație care implică existenta unui conflict de interese) după data și ora-limită pentru depunerea ofertelor/ candidaturilor însă nu mai târziu de preluarea atribuțiilor specifice propriu-zise;
  20. elaborează și, după caz, revizuieşte procedurile operaţionale/normele interne, specifice activităţilor desfăşurate.
  21. constituie şi păstrează dosarul achiziţiei publice.

Abrevieri

Art. – Articolul

AC – Autoritate Contractantă

SAAP – Strategia Anuală de Achiziții Publice 

PAAP – Planului Anual al Achizițiilor Publice

RN – Referatele de Necesitate

SEAP – Sistemul Electronic de Achiziţii Publice

JOUE – Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

ANI – Agenția Națională de Integritate