Art. 13 (1) Compartimentul Audit Public Intern desfășoară o activitate funcțional- independentă și obiectivă, de asigurare și consiliere, menită să evalueze și să îmbunătățească eficiența și eficacitatea managementului riscului, controlului și proceselor Autorității.
(2) Principalele atribuții ale compartimentul audit public intern sunt:
a) elaborează norme metodologice proprii privind exercitarea activităţii de audit public intern specifice Autorităţii, aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii, cu avizul CAPI-MMFTSS;
b) elaborează/actualizează Carta auditului intern pe care o transmite spre avizare către CAPI-MMFTSS și se aprobă de președintele Autorităţii;
c) evaluează ṣi asigură calitatea activităṭii de audit public intern;
d) elaborează proiectul planului multianual de audit intern pe o perioadă de 4 ani şi, pe baza acestuia, proiectul planului anual de audit public intern având în vedere evaluarea riscului asociat diferitelor structuri, activități, programe/proiecte sau operațiuni și cu preluarea sugestiilor conducerii Autorităţii, ținând seama de recomandările Curții de Conturi a României și ale CAPI-MMFTSS, până la data de 30 noiembrie a anului precedent anului pentru care se elaborează;
e) actualizează planul de audit public intern, în funcţie de modificările legislative sau organizatorice, solicitările preşedintelui Autorităţii şi ale CAPI-MMFTSS și de schimbările semnificative privind expunerea la riscuri a structurii auditate;
f) derularea misiunilor de audit public intern de asigurare, de consiliere prin parcurgerea etapelor de pregătire a misiunii, intervenție la fața locului ṣi raportarea rezultatelor misiunii;
g) efectuează misiuni de audit ad-hoc, respectiv misiuni de audit public intern cu caracter excepţional, necuprinse în planul anual de audit public, care sunt dispuse de președintele Autorităţii, în condiţiile legii;
h) elaborează/revizuieşte procedurale operaţionale specifice activităţii de audit public intern;
i) efectuează activități de audit intern pentru a evalua dacă sistemele de management financiar și control intern ale Autorității sau programele/proiectele monitorizate de aceasta sunt transparente și sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficiență și eficacitate;
j) asigură examinarea legalităţii, regularităţii şi conformităţii operaţiunilor, identificarea erorilor, gestiunii defectuoase şi fraudelor;
k) raportează imediat președintelui Autorității și structurii de control intern abilitate cu privire la iregularităţile sau posibilele prejudicii identificate în misiunile de audit public intern realizate;
l) auditorul intern propune, după caz, suspendarea misiunii de audit public intern în cazul identificării unor iregularităţi sau posibile prejudicii, cu acordul președintelui care a aprobat misiunea, dacă din analiza preliminară a verificărilor efectuate se estimează că, prin continuarea acesteia, nu se ating obiectivele de audit intern (limitarea accesului, informaţii insuficiente ş.a.);
m) aduce la cunoştinţă preşedintelui Autorităţii neregulile constatate cu ocazia acţiunilor de auditare, raportează periodic constatările, concluziile şi recomandările rezultate din activităţile sale de audit;
n) monitorizează implementarea recomandărilor formulate în rapoartele de audit intern, în cooperare cu structurile auditate;
o) informează CAPI-MMFTSS despre recomandările neînsuşite de către conducătorul Autorităţii. Compartimentul de audit public intern transmite la CAPI-MMFTSS sinteze ale recomandărilor neînsuşite de către conducătorul Autorităţii şi consecinţele neimplementării acestora, însoţite de documentaţia relevantă;
p) elaborează raportul anual al activității de audit intern din cadrul Autorităţii, aprobat de președintele instituției, pe care îl transmite către CAPI-MMFTSS, respectând termenele prevăzute de CAPI-MMSS;
(3) Compartimentul Audit public intern trebuie să auditeaze, cel puţin o dată la 4 ani, fără a se limita la acestea, următoarele:
a) activităţile financiare sau cu implicaţii financiare desfăşurate de Autoritate din momentul constituirii angajamentelor până la utilizarea fondurilor de către beneficiarii finali, inclusiv a fondurilor provenite din finanţare externă;
b) plăţile asumate prin angajamente bugetare şi legale, inclusiv din fondurile comunitare;
c) administrarea patrimoniului, precum şi actele și contractele încheiate de Autoritate în îndeplinirea atribuțiilor de administrare a bunurilor din domeniul public aflate în gestiunea și pe inventarul instituției;
d) concesionarea sau închirierea de bunuri din domeniul public al statului;
e) constituirea veniturilor publice, respectiv modul de autorizare şi stabilire a titlurilor de creanţă, precum şi a facilităţilor acordate la încasarea acestora;
f) alocarea creditelor bugetare;
g) sistemul contabil şi fiabilitatea acestuia;
h) sistemul de luare a deciziilor;
i) sistemele de conducere şi control, precum şi riscurile asociate unor astfel de sisteme;
j) sistemele informatice.
Abrevieri
HG – Hotărâre Guvernamentală
MMSS – Ministerului Muncii și Solidarității Sociale
CAPI – Compartimentul Audit Public Intern
Art. – Articolul