Art. 22 Serviciul Incluziune Socială, denumit în continuare SIS, are următoarele atribuții:
a) coordonează metodologic instituţiile implicate în implementarea măsurilor de protecție stabilite pentru persoanele cu dizabilități;
b) asigură îndrumare metodologică în aplicarea prevederilor legale privind respectarea drepturilor la viață independentă și integrare în comunitate ale persoanelor adulte cu dizabilități, în scopul prevenirii situațiilor de risc și segregare;
c) asigură îndrumare metodologică în aplicarea prevederilor legale privind dezinstituționalizarea, prevenirea instituționalizării, dezvoltarea alternativelor de tip familial și tranziția către viața în comunitate;
d) urmăreşte implementarea reformelor aferente politicii de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități şi raportează conducerii Autorității stadiul realizării acestora;
e) inițiază și contribuie la elaborarea de proiecte de acte normative, politici publice, standarde, metodologii, norme, instrucțiuni și proceduri de lucru, programe, instrumente de lucru în domeniul dezinstituționalizării, prevenirii instituționalizării, dezvoltării alternativelor de tip familial și tranziției către viață în comunitate, precum și în domeniul calității serviciilor sociale;
f) elaborează programele de reformă privind dezinstituționalizarea, prevenirea instituționalizării, dezvoltarea alternativelor de tip familial și tranziția către viața în comunitate;
g) elaborează instrumente de lucru necesare pentru înființarea și dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, colectează și prelucrează date în vederea realizării hărții serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități;
h) coordonează metodologic implementarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități și monitorizează aplicarea acestora;
i) centralizează necesarul serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu dizabilităţi pe baza informațiilor furnizate de direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București;
j) analizează documentațiile furnizorilor de servicii sociale, propune avizarea planurilor de restructurare și analizează planurile de dezinstituționalizare, coordonează și monitorizează implementarea acestora;
k) analizează documentația aferentă aprobării/respingerii derogării de la condiţiile de studii pentru asistentul personal, la propunerea asistentului social, conform legii;
l) contribuie la elaborarea tematicilor de instruire a personalului din domeniul dizabilității, inclusiv a asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav;
m) analizează documentațiile furnizorilor de formare profesională și propune avizarea prealabilă a programelor de formare profesională pentru profesia de asistent personal profesionist reglementată de Legea nr. 448/2006;
n) contribuie la elaborarea documentațiilor privind selecția propunerilor de proiecte în cadrul programelor cu finanțare europeană nerambursabilă sau rambursabilă care au ca obiect dezinstituționalizarea, prevenirea instituționalizării, dezvoltarea alternativelor de tip familial și tranziția către viața în comunitate, asigurarea calității serviciilor sociale, precum și la evaluarea și monitorizarea proiectelor admise la finanțare;
o) contribuie la implementarea proiectelor Autorității, admise la finanțare, în cadrul programelor cu finanțare europeană nerambursabilă sau rambursabilă care au ca obiect dezinstituționalizarea, prevenirea instituționalizării, dezvoltarea alternativelor de tip familial și tranziția către viața în comunitate, asigurarea calității serviciilor sociale;
p) colaborează cu instituții, autorități, persoane juridice implicate în implementarea prevederilor legale referitoare la protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, respectiv în domeniul dezinstituționalizării, prevenirii instituționalizării, dezvoltării alternativelor de tip familial și tranziției către viață în comunitate, precum și al calității serviciilor sociale;
q) contribuie la formularea răspunsului la interpelări şi întrebări adresate de parlamentari și europarlamentari, referitoare la dezinstituționalizare și prevenirea instituționalizării persoanelor adulte cu dizabilități, inclusiv la măsurile de protecție și propune răspunsul la acestea;
r) propune președintelui Autorității avizarea componenţei nominale a comisiilor de evaluare a persoanelor adulte cu handicap, la propunerea consiliilor judeţene sau ale sectoarelor municipiului Bucureşti;
s) îndeplinește rolul de mecanism de colectare, monitorizare a datelor pentru implementarea Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități;
t) colectează și monitorizează fluxurile de date necesare furnizării de informații în timp real cu privire la progresele realizate în implementarea Convenției ONU;
u) elaborează rapoarte statistice necesare fundamentării rapoartelor de ţară, rapoartelor de monitorizare, rapoartelor de evaluare şi alte rapoarte care derivă din obligații naţionale sau asumate internaţional;
v) gestionează baze de date/informații relevante domeniului de activitate al Autorităţii, respectiv protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități, și elaborează statistici, sinteze şi rapoarte;
w) gestionează și asigură implementarea la nivel național a Sistemului de Management al Dizabilității (SNMD);
x) asigură suport metodologic autorităţilor centrale şi locale cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale în utilizarea SNMD;
y) contribuie la elaborarea şi actualizarea cadrului normativ necesar operaţionalizării SNMD;
z) acționează ca punct de contact help desk pentru SNMD;
aa) asigură relaţia cu autorităţile centrale şi locale implicate în utilizarea SNMD; bb) participă/face parte din colectivul care gestionează şi va prelucra datele din aplicaţia informatică SNMD precum și care realizează legătura cu HUB-ul din cadrul MMFTSS;
cc) menține permanent legătura cu structura de specialitate din cadrul MMFTSS, cu alte instituţii de la nivel central cu incidenţă cu domeniul de activitate al Autorităţii şi/sau cu care aceasta are încheiate convenţii de colaborare, în scopul facilitării schimbului de date statistice;
dd) în indeplinirea atribuțiilor și rolului său, SIS asigură respectarea principiilor și a legislației referitoare la protecția datelor cu caracter personal;
ee) îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin acte normative în domeniul său de activitate.
Abrevieri
Art. – Articolul