Conform Legii 448/2006, unitatea protejată autorizată este entitatea de drept public sau privat, cu gestiune proprie, în cadrul căreia sunt angajate minimum 3 persoane cu handicap, care reprezintă cel puțin 30% din numărul total al angajaților, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezintă cel puțin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților, precum și orice formă de organizare aleasă pentru desfășurarea unei activități economice de către o persoană fizică deținătoare a unui certificat de încadrare în grad de handicap.

În vederea eliberării autorizației de funcționare ca unitate protejată, o entitate trebuie să se încadreze într-una din următoarele situații:

  • să fie cu personalitate juridică și gestiune proprie, cu minimum 3 persoane cu handicap/invalide gradul III angajate, reprezentând cel puțin 30% din numărul total al angajaților, iar timpul de lucru cumulat al persoanelor cu handicap/invalide gradul III să reprezinte cel puțin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților;
  • să fie fără personalitate juridică, sub formă de secție, atelier sau altă structură cu gestiune proprie, din cadrul operatorilor economici, instituțiilor publice ori din cadrul organizațiilor neguvernamentale, cu minimum 3 persoane cu handicap/invalide gradul III angajate, reprezentând cel puțin 30% din totalul angajaților secției/atelierului/structurii respective, iar timpul de lucru cumulat al acestora reprezintă cel puțin 50% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaților secției, atelierului sau structurii;
  • să fie persoană fizică deținătoare a unui document care atestă încadrarea în grad de handicap/invaliditate gradul III, în situația în care:

     (i) este autorizată în baza unei legi speciale să desfășoare activități independente, atât individual, cât și în una dintre formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii;

     (ii) este persoană fizică autorizată;

     (iii) este membru titular al unei întreprinderi individuale ori al unei întreprinderi familiale, organizate potrivit legii;

Pentru autorizare, se depune un dosar cu următoarele documente:

  • cererea pentru eliberarea autorizației, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2 din Procedura de autorizare;
  • actele privind înființarea și organizarea entități, în termen de valabilitate:

– act constitutiv/statut din care să rezulte activitățile economice desfășurate (în cazul operatoriilor  economici, organizațiilor neguvernamentale);

– act normativ/regulament de organizare și funcționare (în cazul instituțiilor publice);

– certificat de înregistrare în registrul comerțului  (în cazul operatoriilor  economici,  persoană fizică autorizată, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale);

– certificat de înscriere a persoanei juridice fără scop patrimonial întocmit de instanța de judecată (în cazul organizațiilor neguvernamentale);

– certificat constatator de bază, emis de oficiul registrului comerțului eliberat de Oficiul Național al registrului Comerțului (ONRC) pentru operatorii  economici,  persoană fizică autorizată, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale;

– extras din Registrul special al asociațiilor si fundațiilor (în cazul organizațiilor neguvernamentale);

– copie de pe cartea de identitate, autorizație/atestat/decizie/aviz de liberă practică, orice document care să ateste înscrierea într-o formă de organizare, pentru exercitarea profesiei în baza unei legi speciale (pentru persoană fizică deținătoare a unui document care atestă încadrarea în grad de handicap/invaliditate gradul III, autorizată în baza unei legi speciale să desfășoare activități independente, atât individual, cât și în una din formele de organizare ale profesiei respective, reglementate potrivit legii);

– actul din care să reiasă codul de înregistrare fiscală;

– un document justificativ din partea operatorului economic, instituției publice sau a organizației neguvernamentale, prin care se atestă înființarea unei secții, a unui atelier sau unei alte structuri în cadrul acestuia/acesteia, pentru care se solicită autorizarea;

  • tabelul cu domeniul/domeniile de activitate și personalul angajat, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 din Procedura de autorizare;
  • raport per salariat extras, din Registrul general de evidență a salariaților, pentru fiecare persoană cu handicap/invalidă gradul III, extras cu maximum 3 zile lucrătoare anterior datei de completare a cererii de autorizare (pentru angajații cu contrat individual de muncă – operatorii economici, ONG, instituții publice);
  • copie a convenției individuale de muncă (în cazul societăților cooperative meșteșugărești);
  • copii ale documentelor de încadrare în grad de handicap sau decizia asupra capacității de muncă, din care să reiasă gradul de invaliditate III, în termen de valabilitate;
  • declarația-angajament semnată de reprezentantul legal al unității protejate, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 din Procedura de autorizare.

Dosarul se poate depune:

  • prin poștă, cu confirmare de primire la sediul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități din municipiul București, str. General Constantin Budișteanu, nr 28C, etaj 1, Sector 1, București,
  • personal, la sediul Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, municipiul București, str. General Constantin Budișteanu, nr 28C, etaj 1, Sector 1, București,
  • prin poșta electronică, pe adresa de e-mail: registratura@anpd.gov.ro.

Daca ai întrebări, verifică dacă găsești deja răspunsurile

Link intern.

Registrul unităților protejate

Publicat la 29.11.2024. Format XLS.

Ordinul nr. 847/2021 privind aprobarea Procedurii de autorizare a unităţilor protejate și Procedura de autorizare a unităților protejate

Format PDF.

Formulare

Anexa nr. 1 la procedură – Autorizația de funcționare

Format DOC.

Anexa nr. 2 la procedură – Cererea pentru eliberarea autorizației

Format DOC.

Anexa nr. 3 la procedură – Tabel cu domeniile de activitate și personal angajat

Format DOC.

Anexa nr. 4 la procedură – Declarație angajament

Format DOC.

Anexa nr. 5 la procedură – Registrul unităților protejate

Format DOC.

Anexa nr. 6 la procedură – Notificare pentru completarea domeniului de activitate al unității protejate

Format DOC.

Anexa nr. 7 la procedură – Raportul de activitate

Format DOC.

Rapoarte

RAPORT DE ACTIVITATE PE ANUL 2023 al UNITĂȚILOR PROTEJATE AUTORIZATE

Publicat la 05.06.2024. Format XLS.

Abrevieri

ONRC – Oficiul Național al Registrului Comerțului

ONG – Organizație neguvernamentală

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support