Conținutul paginii
ToggleDefinirea serviciilor sociale
Serviciile sociale reprezintă activităţi realizate pentru a răspunde nevoilor sociale, individuale, familiale sau de grup, în vederea depăşirii situaţiilor de dificultate, prevenirii şi combaterii riscului de excluziune socială, promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii.
Beneficiari
Beneficiază de servicii sociale toți cetăţenii români care se află pe teritoriul României, au domiciliul sau reşedinţa în România, cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai Spaţiului Economic European şi cetăţenii Confederaţiei Elveţiene, precum şi străinii şi apatrizii care au domiciliul sau reşedinţa în România, aflați în situaţii de dificultate.
După categoriile de beneficiari, serviciile sociale pot fi clasificate în:
- servicii sociale destinate copilului şi/sau familiei,
- servicii sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi,
- servicii sociale destinate persoanelor vârstnice,
- servicii sociale destinate victimelor violenţei în familie,
- servicii sociale destinate persoanelor fără adăpost,
- servicii sociale destinate persoanelor cu diferite adicţii, respectiv consum de alcool, droguri, alte substanţe toxice, internet, jocuri de noroc etc.,
- servicii sociale destinate victimelor traficului de persoane,
- servicii sociale destinate persoanelor private de libertate, persoanelor sancţionate cu măsură educativă sau pedeapsă neprivativă de libertate aflate în supravegherea serviciilor de probaţiune etc.
Furnizori de servicii sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități
- Principalii furnizori publici de servicii sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, sunt DGASPC de la nivelul celor 41 de județe și 6 sectoare ale municipiului București și unitățile administrativ-teritoriale prin direcțiile/serviciile publice de asistență socială.
- Furnizorii de servicii sociale destinate persoanelor cu dizabilităţi privați pot fi: organizații neguvernamentale, culte recunoscute de lege.
- Pentru a acorda servicii sociale pe teritoriul României, furnizorii de servicii sociale, indiferent de forma lor juridică, trebuie acreditaţi în condiţiile legii.
- Serviciile sociale pot funcţiona pe teritoriul României numai dacă dețin licență de funcționare.
Procedura de licențiere a serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi
1. Licențierea serviciilor sociale se realizează în baza standardelor minime de calitate, în baza Ordinului Nr. 82/2019 din 16 ianuarie 2019 privind aprobarea standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, modificat și completat prin Ordinul MMSS nr. 3222/06.11.2024.
2. Furnizorii pot depune cereri de licențiere pentru serviciile sociale definite definite la art. 27 alin. (1) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările si completările ulterioare, şi care se regăsesc în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale.
3.Dosarul de licențiere al serviciului social include: cerere tip Anexa nr. 9 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, parte integrantă din Hotărâre 118/2014, Hotărâre 924/2024 și documentele justificative prevăzute la Secţiunea documente justificative solicitate respectiv:
□ extras de carte funciară pentru informare, însoţit, după caz, de documentul care atestă dreptul de administrare, de concesiune sau de folosinţă asupra spaţiului în care funcţionează serviciul social;
□ actul/documentul legal privind decizia de înfiinţare a serviciului social, după caz;
□ regulamentul de organizare şi funcţionare al serviciului social, elaborat cu respectarea modelului-cadru aprobat prin H.G. nr. 867/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
□ fotografii ale spaţiilor aferente desfăşurării serviciilor sociale, la data solicitării licenţierii;
□ CV-ul unui asistent social, însoţit de dovada dreptului de exercitare a profesiei, în conformitate cu prevederile Legii nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social, cu modificările şi completările ulterioare;
□ copie a contractului de muncă sau a contractului de prestări de servicii încheiat cu asistentul social, pentru o durată a muncii/prestării activităţii, conform normativului de personal pentru asigurarea managementului de caz;
□ lista persoanelor angajate, cu precizarea calificării (cod COR) şi a contractelor individuale de muncă pentru serviciile sociale existente, respectiv organigrama şi statul de funcţii aferente serviciului social nou-înfiinţat pentru care se solicită licenţierea;
□ lista persoanelor cu care furnizorul de servicii sociale are încheiate contracte de voluntariat şi tipul activităţii în care urmează să fie implicate persoanele voluntare în cadrul serviciului social pentru care se solicită licenţierea, după caz;
□ autorizaţia sanitară de funcţionare sau, după caz, documentul prevăzut în procedura în vigoare privind reglementarea sanitară pentru funcţionarea activităţilor cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei;
□ documentul de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor pentru situaţiile în care activităţile desfăşurate se supun înregistrării sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor sau negaţie în situaţia în care activităţile desfăşurate nu se supun înregistrării;
□ autorizaţia de securitate la incendiu sau, după caz, un document eliberat de inspectoratul pentru situaţii de urgenţă din care reiese faptul că spaţiul în care se desfăşoară serviciul social nu se supune autorizării;
□ angajamentul furnizorului de servicii sociale de a notifica Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale sau, după caz, instituţiile responsabile de eliberarea licenţei de funcţionare, în funcţie de beneficiarii serviciului social, asupra oricăror modificări referitoare la serviciul social pentru care a obţinut licenţa de funcţionare, intervenite după data acordării acesteia, al cărui model-cadru este prevăzut în Anexa nr.10 la prezentele Norme metodologice;
□ planul de urgenţă în caz de suspendare/retragere/încetare a licenţei de funcţionare/desfiinţare a serviciului social, dacă este prevăzut în standardul minim de calitate aplicabil, al cărui model-cadru este prevăzut în Anexa nr.11 la prezentele Norme metodologice;
□ consimţământul prin care furnizorul de servicii sociale îşi exprimă acordul cu privire la efectuarea evaluării, monitorizării şi controlului la sediul serviciului social/furnizorului de servicii sociale, cu respectarea prevederilor prezentei legi, al cărui model-cadru este prevăzut în Anexa nr. 34 la prezentele Norme metodologice;
□ fişa de autoevaluare completată cu respectarea formularului prevăzut în standardul minim de calitate aferent serviciului social pentru care solicită licenţa de funcţionare, al cărei model cadru este prevăzut în Anexa nr.12 la prezentele Norme metodologice.
4.Dosarul se poate depune personal sau prin poștă, cu confirmare de primire, la sediul ANPDPD din municipiul București, str. General Constantin Budișteanu, nr. 28C, etaj 1, Sector 1, București sau prin poșta electronică, pe adresa de e-mail: registratura@anpd.gov.ro
5.Termenul de soluționare a dosarelor depuse este de 45 de zile, conform art.16 alin. 7 din Normele metodologice. Termenul prevăzut la alin. (7) se poate prelungi cu maximum 15 zile calendaristice, caz în care, înainte de expirarea acestuia, compartimentul de specialitate notifică furnizorul cu privire la prelungirea duratei de soluţionare a cererii de licenţiere şi motivele prelungirii.
6.Dacă dosarul este complet, se acordă o licență de funcționare provizorie pe o perioadă de maximum 3 luni, pentru centrele cu cazare, şi 6 luni, pentru centrele fără cazare sau, după caz, a notificării de sistare a evaluării de licenţiere ori a deciziei de neacordare a licenţei de funcţionare provizorii.
7. Efectuarea, nu mai târziu de 60 de zile calendaristice înainte de data expirării licenţei de funcţionare provizorii, de către inspectorii sociali din cadrul structurilor teritoriale ale Agenției Naționale de Plăți și Inspecție Socială, de vizite de evaluare în teren în vederea constatării conformităţii datelor şi informaţiilor prezentate în documentele justificative şi în fişa de autoevaluare cu realitatea din teren şi întocmirea raportului de evaluare în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr.16 din Normele metodologice, în vederea emiterii licenței de funcționare pe 5 ani.
Managementul serviciilor sociale
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale alături de ANPDPD are responsabilitatea elaborării politicilor publice, programelor şi strategiilor naţionale în domeniul dizabilității, reglementarea, coordonarea şi controlul aplicării lor şi alături de ANPIS, au responsabilitatea evaluării și monitorizării calităţii serviciilor sociale.
Autorităţile administraţiei publice locale (de la nivel județean și local), prin serviciile de asistență socială au responsabilitatea de a organizarea, administra şi acordara serviciilor sociale. Aceste atribuţii pot fi externalizate către sectorul neguvernamental, instituţiile de cult, alte persoane fizice şi juridice de drept public sau privat, în condiţiile legii.
Finanțare
Finanţarea serviciilor sociale se realizează din bugetul local, din contribuţia beneficiarului şi/sau, după caz, a familiei acestuia, bugetul de stat, precum şi din alte surse.
Formulare necesare pentru dosarul de licențiere
Format DOC.
Legislație specifică
H.G. nr.867/2015
Pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale.
Link extern.
Ordinul nr. 82/2019
Al ministrului muncii și justiției sociale privind aprobarea Standardelor minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilități, publicat în Monitorul Oficial nr. 100 bis/08.02.2019.
Link extern.
Legea nr.197/2012
Privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale.
Link extern.
H.G. nr. 118/2014
Pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale.
Link extern.
Abrevieri
HG – Hotărâre de Guvern
ANPDPD – Autoritatea Naţională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități
ANES – Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse
ANPIS – Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială
CIA – Centre de Îngrijire și Asistență
CAbR – Centre de Abilitare și Reabilitare
CPVI – Centru de Pregătire pentru Viață Independentă
CR – Centru Respiro
CZ – Centru de Zi
SID – Servicii de Îngrijire la Domiciliu
CSRN – Centru de Servicii de Reabilitare Neuromotorii
art. – articolul